Prodüksiyonlar

Etkinlikler

Etiketler

Kim Var Orada? Muhsin Beyin Son Hamleti

Muhsin Ertuğrul; rejisör, aktör, sinema yönetmeni ve yapımcı... Tiyatronun kurumsallaşmasına hayatını adamış, yaşadığı dönem boyunca tiyatromuzun öncü isimlerinden olmuş; 87 yıllık yaşamı boyunca ülkemizin büyük siyasi ve kültürel dönüşümünde önemli sorumluluklar almış bir sanatçı.

“Kim Var Orada?” 2. Meşrutiyet sonrasından, Muhsin Ertuğrul'un Darülbedayi’de genel sanat yönetmenliği görevini üstlendiği yıllara kadarki geçiş dönemini konu edinen tarihsel biyografik bir oyun. Osmanlı’dan Cumhuriyet’in ilk dönemlerine uzanan bu büyük kültürel­politik dönüşüm, kültürel çoğulcu bir perspektif ekseninde tarihsel koşulları içerisinde değerlendiriliyor.

Muhsin Ertuğrul hiç şüphesiz bu geçiş döneminin köşetaşlarından biri. Ve kendisi çoğu zaman bu devrin anlatısında "ustasız usta", "tiyatromuzun havarisi" gibi tanımlarla ya kahramanlaştırılır ya da batı hayranlığı ve otoriter tavırları ileri sürülerek "tek adam" olarak yaftalanır. Oyun, bu indirgeyici tanımlara bir itiraz niteliği taşıyor. Ve Muhsin Ertuğrul'u, hem yaşadığı dönem hem de onun iktidarla kurduğu ilişki bağlamında gerçekçi bir sorgulamaya tabi tutuyor.

“Kim Var Orada?”, anılarını kaleme alan Muhsin Ertuğrul’un geçmişine yolculuğu üzerine kurulu. Kendi serüveninde ona iki yol arkadaşı da eşlik ediyor. Biri, kendisinin “ilk hocam” dediği ünlü Ermeni aktör Vahram Papazyan, diğeriyse kısmen hayal ürünü olan bir kadın oyuncu: Latife Hanım.

Oyunda Vahram Papazyan karakteri vesilesiyle Ermeni tiyatrocularımızın mirasıyla bir hesaplaşma konu ediliyor Latife Hanım karakteri sayesinde de Müslüman kadınların sahneye çıkışı hakkındaki mitler sorgulanıyor.

Oyun tarihsel belgelere yaslandığı kadar, belgelerden yola çıkılarak kurgulanmış sahneler ve tamamıyla hayal ürünü karşılaşmaları da içeriyor.
İyi seyirler... 






10  Nisan Pazartesi 20:00 BÜ Kilyos Kampüsü

21 Nisan Cuma 20:00  Hacı Ömer Sabancı Kültür Merkezi DT Sahnesi (17. Adana Tiyatro Festivali)

22 Nisan Cumartesi 15:00 Hacı Ömer Sabancı Kültür Merkezi DT Sahnesi (17. Adana Tiyatro Festivali)

22 NisanCumartesi 20:00 Hacı Ömer Sabancı Kültür Merkezi DT Sahnesi (17. Adana Tiyatro Festivali)

26 Nisan Çarşamba Zorlu Studio Sahnesi 20:30

Rezervasyon için: 0535 524 02 18






Reji ve Metin: Ekip Çalışması 
Metin Düzenleme: Cüneyt Yalaz, İlker Yasin Keskin
Oyuncular: Banu Açıkdeniz, Cüneyt Yalaz, İlker Yasin Keskin
Proje Danışmanı: Ömer F. Kurhan
Müzik: Aybars Gülümser
Dekor: Özgür Eren
Işık: Levent Soy, Özgür Eren
Kostüm: Banu Açıkdeniz, Duygu Dalyanoğlu











Milliyet Sanat - 
25.02.2016
Milliyet Sanat Şubat sayısında Kim Var Orada? hakkında çıkan yazı.
Zeynep Kılıç - 
24.02.2016
Kim Var Orada-Muhsin Bey'in Son Hamlet'i, bir yüzleşme oyunu. Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun Ermeni sahne emekçilerini görmezden gelmesiyle yüzleşmenin, kadın oyunculara yaşatılan sıkıntılarla yüzleşmenin ve son tahlilde Muhsin Ertuğrul'un kendi hataları ile yüzleşmesinin oyunu…
Yaşam Kaya - 
08.02.2016
Tiyatro Boğaziçi, Ermenilerden öğrendiğimiz tiyatro sanatının Anadolu topraklarında nasıl yeşerdiğini anlatırken, Osmanlı döneminden Türkiye Cumhuriyeti’ne kadar Ermenilere karşı yaptığımız haksızlıkları, zulümleri korkusuzca sahneye aktarmış. Bu harikulade oyunu ajandanıza not edin, mutlaka izleyin!
01.02.2016
Son olarak yer vermek istediğim üç kişilik oyun, 2015 yılının son ve belki de en hoş sürprizi oldu benim için… Öyle ki, Evrensel Pazar’ın 20 Aralık sayısı için istemiş olduğu “2015’in en iyi 5 oyunu” seçkimi ilettiğim günün akşamı, Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu’nun “Kim Var Orada?” oyununu izledikten sonra eve geldiğimde, onu da hemen listeme ekleyip gönderdim!
Gülin Dede Tekin - 
23.02.2016
Tiyatro tarihi üzerine yaptıkları araştırmalarla konuya hâkimiyetini az çok tahmin ettiğimiz Boğaziçi Gösteri Sanatları, Kim Var Orada? ile tiyatro tarihimize ışık tutuyor.
Ayşen Güven - 
20.12.2015
Her ne kadar 2015’in son haftalarında vizyona girmişse de, Boğazici Gösteri Sanatları Topluluğu’nun, çok zekice yazılmış ve Türk Tiyatro Tarihi'nin Ermeni öncülerine şapka çıkartan “Kim Var Orada? - Muhsin Bey'in Son Hamleti” oyununu “2015’in en son sürprizi” ve “2016’nın kesin favorilerinden” olarak ayrıca öne çıkarmak isterim...
Betül Memiş - 
25.12.2015
BGST, sezona selamını yeni oyunu “Kim Var Orada / Muhsin Bey’in Son Hamlet’i” ile veriyor ve devam ediyor; oyun, tiyatromuzun Osmanlı'dan Cumhuriyet'in ilk zamanlarına kadar uzanan dönüşüm sürecini tartışıyor…
Bahar Çuhadar - 
12.12.2015
BGST'nin yeni oyunu 'Kim Var Orada? Muhsin Bey'in Son Hamleti', sormakta bir asır geç kaldığımız soruyu soruyor. Merkezine Muhsin Ertuğrul'u ve onun Ermeni tiyatrocu yol arkadaşlarını alan, çok iyi bir yüzleşme oyunu...
Metin Boran - 
25.12.2015
Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun kurumsallaşma çabaları ve çalışmalarında sanatsal anlamda ciddi katkıları olan Ermeni tiyatro sanatçıları uzun yıllar görmezden gelinerek, yok sayıldı. Oysa Tanzimat döneminden başlayarak 1915 yılı Darulbedayi’nin (İstanbul Şehir Tiyatrosu) kuruluşuna kadar tiyatronun şekillenmesinde yazar, yönetmen, oyuncu ve çevirmen olarak katkıları olan Güllü Agop, Tomas Fasülyeciyan, Mınakyan Efendi, Kınar Hanım, Elize Binemaciyan gibi onlarca isim uzun yıllar hem akademilerde hem de devlet sanat kurumlarında yok sayıldı.
Ümit Denizer - 
04.12.2015
Başlıktaki cümle, tüm dünyada belki de milyonlarca kez söylenmiştir. Çünkü tiyatro tarihinin temeli William Shakespeare’in ünlü “Hamlet” dramında; kalenin surlarında nöbet tutan iki asker sabah ayazında bir ses duyup “kim var orda?” diye ürperirler. Ve serüven başlar…
E-bülten

BGST Aylık Bülten'e abone olmak için isim ve e-posta adresinizi bırakınız.

Tomtom Mahallesi, Kaymakam Reşat Bey Sok. 9/1 Beyoğlu - İstanbul / 0212 251 19 21

iletisim@bgst.org

BGST web sitesinde yayımlanan yazılar/çeviriler BGST sitesindeki orijinal linki verilerek kaynak gösterilmek ve yazarının/çevireninin adı mutlaka belirtilmek kaydıyla, ayrıca bir izin almadan internet üzerinden elektronik ortamda kullanılabilir. Yazı ve çevirilerin basılı ortamda kullanımı için yazar/çevirenin izni gereklidir.