Dans

Fiziksel Aksiyondan Dansa (2006)

BGST dans biriminde, daha önce 2004 yılında yapılan fiziksel aksiyondan dansa atölyesinin geliştirilmesi ve gruba yayılması hedefiyle Aralık 2006`da yeniden ele alındı.


FAD ATÖLYESİ ÇALIŞMA 3

"Romanların yerlerinden edilmesi ve kriminalize edilmesi" teması etrafında katılımcılar kendi belirledikleri fiziksel aksiyonlar ve verili durumlar ile örneğin 1. aşamasını (fiziksel aksiyon cümlesi) hazırladılar. Önhazırlık çalışmaları mümkün olduğunca dışarıdan konrol eden birisi ile yapılmaya çalışıldı.

Fiziksel Aksiyon: Volta atmak

Oyuncunun Tasarımı: Hapishanede volta atan ve oturan bir roman mahpus isyan eder.

Sergilenen Parça: Oyuncu volta atar, yere çömelir, sigarasını söndürür, sessizce bekler, ıslık ile çok ağır tempoda "ille de roman olsun" ezgisini çalar. Bir süre sonra ritmin ana vurgularında yere sertçe yumruk atar ve giderek şiddetlenir.

Atölye kriterleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeler:
Genel olarak temiz bir örnek olarak değerlendirildi. Soyutlama aşaması ve sahneleme açısından ipuçları barındırıyor. 1., 2. ve 3. aşamaları birlikte barındırıyor. Örneğin tamamlanması için müzisyenler ile paslaşılarak çalışılması gerektiği belirtildi.

Fiziksel Aksiyon: Çalmak 

Oyuncunun tasarımı: Roman çocuk mecbur kaldığı için bakkaldan ilk kez ekmek çalar.
Sergilenen Parça: Bir çocuk tedirgin ve yavaş bir şekilde yan yan farkettirmeden ilerler, durur. Durduğu yerde karşıyı birkaç kez kollar. Hızlıca bir şey kapar, ceketinin içine saklar. Farkettirmeden, tedirgin bir şekilde geldiği yöne geri gider ve hızla kaçar.

Atölye kriterleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeler:
Hareket analizi: Ekmek dolabı, bakkal ve kendisi arasında kurduğu ilişkinin hareket analizinde sorun var. 
Üslup:Ekmek çalmaya giderken sahnenin genel uslubuna aykırı olarak stilizasyon denenmiş. 
Uslup değişimi yapılabilir ama bunun yerinde kullanılması ve iç aksiyondan beslenmesi gerekiyor. Bu şartlarda stilizasyon kullanılabilir. Üstünde çalışılarak stilizasyonun inandırıcılığı arttırılabilir.
Dramaturji.: Romanların hırsız olarak çizilmeleri bir klişedir. Aç kalmış çocukların son çare olarak ekmek çalması ise bir yerde meşru kabul edilebilir.

Fiziksel Aksiyon: Yürümek.

Oyuncunun tasarımı: Karanlıkta yürürken bir adam kendisini takip eder. Oyuncu korkarak kaçmaya başlar.
Sergilenen Parça: Bir kadın tedirgin bir şekilde ilerler, sahneyi daire formunda turlar, arkasını kollar, korkar. Aniden önüne çıkan bir şeyden korkar ve kaçar.

Atölye kriterleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeler:
Anlamlandırma: İcra konusunda oyuncunun çalışması korkma anını gösterebilmesi gerekiyor.
Dramaturji: İnsanlara potansiyel suçlu olarak bakan birinin korkularının boşa çıkartılması ile dramaturji daha sağlıklı hale gelebilir.
Kalabalık bir sahneye dönüşebilir.

Fiziksel Aksiyon: Yürümek.

Oyuncunun tasarımı: Yıkılmış evinin kalıntılarında boya kutusunu arayan çocuk.
Sergilenen Parça: Oyuncu yerlerdeki küçük engellere dikkat ederek bir şey arar, bulur. 

Atölye kriterleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeler:
Anlanlandırma: Yıkıntıların içinde yürüdüğünü belirtecek jestler eksik. Kritik jestlerin net oynanması gerekiyor. Yıkıntıda aradığı şeyi bulunca sevinmemesi, hatta üzülmesi anlamlanmıyor.
Ekonomi: Üfleme hareketi abartsız oynanmalı. Güçlü erkek imajı rahatsız edici olabiliyor.
Hareket analizi: Yıkıntıda yürüme icra edilemiyor. İç aksiyonun güçlenmesi lazım.

Fiziksel Aksiyon: Yürümek.

Oyuncunun tasarımı: Roman evinin yıkıntıları arasında yürür, anıları canlanır.
Sergilenen Parça: Bir adam çok ağır bir ritimle engellerle dolu bir alanda yürür ve etrafına dikkatli ve üzgün bir şekilde bakar. Önüne çıkan engelleri dikkatlice kenara iter, Arada tanıdık eşyalar görür daha dikkatli bakar, en son bulduğu bir fotoğrafa uzun uzun bakar.

Atölye kriterleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeler:
Üslup:.Dramatik ve sade bir oyunculuk kullanılmış.
Temiz bir örnek. Sahneleme açısından ipuçları barındırıyor. Kalabalık bir sahnede oyuncuların yıkıntılar ile farklı ritimlerde farklı ilişki biçimlerinin gösterilebileceği bir sahne olabilir. Dramatik bir örnek olduğu için hızlandırma ve tekrar teknikleri ile danslaştırmanın uygun olmayacağı konuşuldu.

Fiziksel Aksiyon: Çiçek takdim etmek.

Oyuncunun Tasarımı: Kibar çiçekçi otoyolda araba sürücülerine çiçek takdim eder. 
Sergilenen Parça: Oyuncu elindeki çiçeği yoldan geçen arabaya sunar, almazlar, tekrar tekrar ilk defa sunarmış gibi sunar.

Atölye kriterleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeler:
Anlamlandırma: Olmayan nesnelerle- arabanın takibi- ilişkide sorun var.
Hareket analizi: Kritik jest eksik, eylemin nasıl tamamlandığı gösterilmiyor.
Dramaturji: Nazik çiçekçinin naif bir şekilde çiçek sunması ve umursanmaması, görülmemesi dramaturjisi kısmen çıkıyor. Çiçekçinin tavrı ne olacak, isyan mı edecek ? Aymazlık dramaturjisi doğru mu? 
"Beyenfendi" olarak gösterilen çiçekçinin izleyenlerin kolektif belleğindeki imgeyle uyuşmadığı için inandırıcılık problemi olduğu tespit edildi.

Fiziksel Aksiyon: Kaçmak.

Sergilenen Parça: Bir kadın sırtında bir bohça taşıyarak sahnenin önüne doğru gelir. Sırtındaki bohçayı yere bırakır. Bir şey görür ve bohçasını toplayarak hızla kaçar.
Oyuncunun Tasarımı: Bohçacı zabıtayı görür bohçasını toplayıp kaçar.

Atölye kriterleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeler:
Hareket analizi: Olmayan nesnelerle kurulan ilişkide sorun var. Bohçanın taşınması ve yere bırakılmasının çalışılması gerekiyor. Oyuncunun vücut kullanımında enerjisizlik var.
Anlamlandırma: İmgesel tasarımında oyuncunun fiziksel durumu hakkında tasarım eksikliği var. 
Ekonomi: Zabıtayı görme anında kullandığı stilizasyon klişe ve abartılı. Bunlar aynı zamanda iç aksiyonun zayıflığından kaynaklanıyor. 
Dramaturji: Gündelik bir rutin olarak sergilendiği için dramaturjiye dair bir ipucu seyirciye geçmiyor.
Bohçacıların genelde sokakta satış yapmadığı, evlere gittiği konuşuldu.

Fiziksel Aksiyon: Taş atmak.

Sergilenen Parça: Oyuncu yerden aldığı bir şeyi umutsuzca fırlatır.
Oyuncunun tasarımı: Üzerine gelen yıkım araçlarına çaresiz bir şekilde taş atıyor.

Atölye kriterleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeler:
Anlamlandırma: Çaresizlik çıkmıyor. İç aksiyonun güçlendirilmesi gerekiyor.
Hareket analizi: Eyleme başlarken baktığı yer ile taşı attığı yer farklı.

Çalışmaya önhazırlık yapmadan gelen üyeler eleştirildi. Bundan sonraki çalışmalara önhazırlıksız gelen üyelerin çalışmaya katılmamasına dair kararımız tekrar hatırlandı. Bir sonraki çalışmada 1. aşamaları gösterilmiş örneklerin 2. aşamaları (fiziksel aksiyon cümlesinin müzik ile icra edilmesi) değerlendirilecek.




› Yazdırılabilir Versiyon
› Orijinal Versiyon: http://www.bgst.org/tr/fiziksel-aksiyondan-dansa-2006/fad-atolyesi-calisma-3-3122006

Paylaş:
E-bülten

BGST Aylık Bülten'e abone olmak için isim ve e-posta adresinizi bırakınız.

Tomtom Mahallesi, Kaymakam Reşat Bey Sok. 9/1 Beyoğlu - İstanbul / 0212 251 19 21

iletisim@bgst.org

BGST web sitesinde yayımlanan yazılar/çeviriler BGST sitesindeki orijinal linki verilerek kaynak gösterilmek ve yazarının/çevireninin adı mutlaka belirtilmek kaydıyla, ayrıca bir izin almadan internet üzerinden elektronik ortamda kullanılabilir. Yazı ve çevirilerin basılı ortamda kullanımı için yazar/çevirenin izni gereklidir.